Tuesday 6 November 2012

I'm in L.O.V.E : Becoming a Murabbi

Assalammualaikum w.b.t

Penulisan kali ini tulus ikhlas kepada mereka-mereka yang sudah menghabiskan masa lima tahun setengah bergelar seorang pelajar atau pelatih.

Mesti semua sudah berseri-seri kan. Almaklumlah ada yang sudah mula berkira-kira hendak mendirikan masjid, ada yang sudah mula berkira-kira mengumpulkan aset dan berbagai lagi. Selamatlah hendaknya ye. InsyaAllah semoga Allah permudahkan perjalanan kita semua.

Tetapi semestinya ramai diantara kita yang sedih, sayu, dan berat hati untuk meninggalkan tempat ini. Bahkan masa ini setiap masa bersama rakan adalah masa yang paling berharga. Itulah perasaan hari-hari terakhir sebagai abang dan kakak semester lapan.

Saya teringat kata-kata sahabat saya suatu ketika dahulu "jangan membenci tempat kita menuntut ilmu". Buat apa kita nak benci dengan tempat kita menuntut ilmu. kalau kita benci maknanya kita benci apa yang Allah takdirkan dalam diri kita. Betul? Sebab Allah sudah tetapkan perjalanan kita ini.

Maka, ubah pemikiran kita.



I'm In L.O.V.E

Mengapa, kenapa dan sebab apa saya katakan I'm in love? Bukan jiwang beb. 

Cuba kita putar masa, kita undur semula. Berapa ramai niat dan betul-betul berniat hendak menjadi pendidik? Sila angkat tangan.

Tidak perlu tuding jari kepada sesiapa. Jujur saya sendiri menyatakan bahawa menjadi pendidik adalah pilihan kedua. Namun perjalanan sepanjang lima tahun setengah ini telah membuka hati dan kecintaan untuk menjadi pendidik. Itulah yang dikatakan I'm in love.

Kalau kita jatuh cinta semestinya bermula dengan perasaan suka kan. Cuma yang istimewa kecintaan ini, ia tidak dimulakan dengan perasaan suka. Cantik bukan perjalanan yang Allah aturkan untuk kita.



Becoming a Murabbi

Konsep Murabbi merujuk kepada pendidik yang bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani, jasmani, fizikal dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari.
 [sumber: wikipedia]

Kita baru sahaja akan memulakan tugas ini. Kita perlu berkhidmat puluhan tahun. Adakah kita sekadar untuk menjadi guru biasa? Semestinya tidak.

Oleh yang demikian, kita fahami dan hayati konsep Murabbi. InsyaAllah akan dipermudahkan segalanya.

Teringat dahulu perkongsian oleh Dr. Zailah Zainudin.

Jadikan mengajar itu satu ibadah dengan mengamalkan 6i ini.


Ikhlas
Ihsan
(i yang hilang = tekun)
Isytihad (bersungguh-sungguh)
Isytimaq (kolaboratif)
Istiqamah (konsisten)
 #Saya kehilangan satu i tersebut, mohon tolong tambahkan ye. (Kalau silap tolong betulkan, saya tidak berapa pasti. Almaklumlah penguasaan Bahasa Arab saya yang lemah)

Biarlah keikhlasan dalam menghayati konsep Murabbi ini memberikan nilai tambah dalam menjalankan amanah yang dipikul. Semoga ia dinilai oleh Allah kelak.

Penutup Bicara : Ia Adalah Amanah




Menggalas amanah sebagai murabbi ini sangat besar dan bukan perkara yang boleh dipandang sebelah mata. Kelak kita akan dipersoalkan tentang apa yang kita kerjakan dalam menggalas amanah ini. Semoga setiap dari kita menetapkan mindset kita ia adalah amanah. InsyaAllah.


 


Mengakhiri penulisan saya yang tidak seberapa ini. Saya ingin memohon ampun maaf andai saya ada melakukan kesalahan dan kesilapan sama ada secara sedar atau tidak. Kalau ada yang terhutang dan terambil. Saya memohon ia dituntut dan dihalalkan. Semoga Allah permudahkan perjalanan kita semua.

Semoga Allah permudahkan perjalanan kita dalam memahami dan menghayati konsep Murabbi dalam diri kita.

Sudut Pemikiran : Osman.Z

No comments:

Post a Comment