Tuesday 27 November 2012

K.E.P.U.T.U.S.A.N

Assalammualaikum w.b.t

Alamak sudah bersawang nampaknya blog ni. Macam mana nak jadi penulis ni kalau tidak boleh nak konsisten kan. Emm.. (kena sebijik atas dahi)

Sepanjang bergelar pelajar yang sudah menamatkan pengajian ini, saya merasakan ia adalah hari-hari yang berlalu dengan sangat lambat dek kewangan yang agak mencemaskan. Hehe. Kena usaha lebih ni kan.

Hendak dijadikan cerita penulisan kali ini berkait dengan pemikiran saya yang berkisar mengenai keputusan.

Mengapa K.E.P.U.T.U.S.A.N ?

Apa keputusan yang kita buat dalam tempoh masa sebulan dua ini?

Mungkin ada yang membuat keputusan untuk mengakhiri zaman bujang dan ada yang mula ke arah itu dengan mengikat tali pertunangan.

Mungkin ada yang membuat keputusan untuk bekerja untuk mengisi kekosongan masa yang ada dalam penantian untuk ditemuduga.

Mungkin ada yang mengambil langkah progresif dengan memulakan perniagaan.

Mungkin ada yang mula bergiat aktif dalam kegiatan kemasyarakatan untuk menginfaqkan diri, tenaga dan harta melakukan amal.

Mungkin dan banyak lagi kemungkinan dalam membuat sesuatu keputusan. Ia merujuk kepada apa keputusan yang telah kita buat.

Langkah Awal

Sebelum kita ingin membuat sesuatu keputusan. Cuba kita ambil masa untuk menyenaraikan matlamat utama kita dan kemungkinan perkara atau permasalahan yang timbul.

Kemudian dari jangkaan permasalahan tersebut, kita cuba senaraikan seberapa banyak langkah untuk mengatasinya. Ia sememangnya rumit namun langkah ini sangat penting untuk persediaan pada masa hadapan.

Bak kata omputih. It's better to think first than just jump from the sinking boat.

Oleh yang demikian, bermula dengan saat ini. Yakin dengan setiap keputusan yang telah kita buat dan jika ada suara sumbang yang seakan meruntuhkan semangat kita. Anggaplah ia seakan tembok kecil dalam keputusan tersebut. Bertindaklah dengan penuh ketertiban dan perancangan yang rapi. InsyaAllah akan dipermudahkan olehNya.

Dan yang paling penting ingatlah setiap keputusan yang kita pilih, Allah adalah sebaik-baik Perancang dan Penentu keputusan itu. Kerana Dia Maha Mengetahui akan tiap sesuatu. ^____^

Sudut Pemikiran: Osman.Z


No comments:

Post a Comment