Thursday 6 December 2012

S.I.L.A.P K.I.T.A

Assalammualaikum w.b.t

Sebenarnya banyak silap yang dilakukan oleh kita-kita ini sehingga menyebabkan kita jauh ketinggalan. Saya menulis juga untuk menyedarkan diri saya yang masih jauh sebab ia adalah penyakit masyarakat kita.

M.A.S.A

Kita pandai menjaga masa dengan manusia berbanding menjaga masa dengan Pencipta. Ini berlaku dalam kebanyakan kita. Bila soal kerja kita lakukan bersungguh-sungguh tapi bila soal solat, kadangkala ketinggalan. Eh stop ! Jangan macam tu, masih ada ruang dan masa. Mulai sekarang walau sesibuk mana masa dengan manusia. Jangan dilupakan yang wajib masa dengan Pencipta.

B.U.S.UK. H.A.T.I

Kita tidak boleh lihat orang lain melebihi dari kita. Tidak mengapa kalau kita berasa cemburu dan kita ingin mencontohi kejayaan orang lain. Masalahnya disini, kita tidak mencontohi bahkan sungguh proaktif mencantas orang lain. Oh.. Sampai bila-bila kita tidak akan berjaya.

D.I.S.I.P.L.I.N

Ia soal disiplin. Saya pernah suatu pagi ke kedai hardware. Dan apa yang saya lihat ialah taukey (Cina) kedai hardware tersebut bersembahyang. Mungkin untuk memudahkan rezeki masuk. Itu kepercayaan mereka. Namun kita, sama ada dilahirkan sebagai Islam keturunan atau tidak. Kita alpa. Jika hubungan dengan Allah kita tidak jaga, bagaimana Allah hendak memakbulkan permintaan kita? Khususnya dalam soal mencari rezeki.

T.A.K.U.T

Kita takut untuk mencuba sesuatu yang baru malahan bukan sekadar corak pergerakan dan  pemikiran yang lama dan primitif bahkan ketakutan dalaman yang menyebakan ia begitu. Sebagai contoh, apabila kita cuba melakukan sesuatu kelainan maka akan muncul suara-suara sumbang (dalaman atau luaran) yang membunuh motivasi untuk melakukan kelainan tersebut. Ini yang berlaku sebenarnya. Jika pendirian tidak teguh maka ketakutan akan kegagalan akan menguasai rentak perubahan tersebut.

H.I.B.U.R.A.N

Kita cukup ligat dalam soal hiburan. Rancangan realiti ibarat cendawan tumbuh mekar selepas hujan. Ibaratnya kita membentuk pelapis bangsa (Melayu) yang lebih kepada hiburan berbanding melahirkan pelapis bangsa yang lebih kepada memikirkan hala tuju negara. Salah ke hiburan? Tidak tetapi perlu ada batasan dan berpada-pada.

# Mood terkilan kerana dikhabarkan Malaysia akan dijadikan destinasi anjuran anugerah muzik / seni Korea. Tidak kisah jika mereka ingin menganjurkan di Malaysia cuma kisah berapa ramai anak bangsa berpusu-pusu bersorak kepada mereka sama ada di karpet merah atau sebaliknya. Bukan apa takut kita lupa dalam masa yang sama saudara kita sedang diancam di negara mereka.

Pengakhiran

Perkara pokok yang paling penting yang saya sangat seronok untuk dikongsikan ialah berdasarkan pernyataan seorang penulis terkenal Hilal Asyraf dan telah saya olah semula.
" Cuba kita renung di mana kita disisi Allah tetapi cuba fikirkan di mana Allah dalam pemikiran, perlakuan, dan jiwa kita "
Nampak kan? Ia sangat ringkas dan padat. Jika kita jaga segala-galanya dengan Pencipta kita. InsyaAllah kita akan jadi insan yang berjaya. Jangan terlalu keMELAYUan mengatasi keISLAMan. Kerana Melayu itu tiada nilai jika tiada Islam dalam pemikiran, perlakuan dan jiwanya. Renung-renungkan.
 

Sudut Pemikiran : Osman.Z

No comments:

Post a Comment