Friday 21 September 2012

Jadilah Muslim Yang Kritis Dan Kreatif

Assalammualaikum w.b.t

Saya sebenarnya tidak berkehendak untuk menulis pada pagi ini tetapi sedang saya ber'online'. Pandangan saya tertumpu kepada satu 'share' yang saya lihat dan saya tergerak untuk memberikan pendapat ini.


Saya tidak menyatakan ia salah atau ia betul, cuma penulisan saya ingin berkongsi pendapat saya. Cuba kita imbas kata-kata Dr. Afifi Al-Akiti dalam satu rancangan Sudut Pandang di Astro suatu ketika dahulu.

" to preserve the best of what the ancient have left us. However we cannot stop at preserving the best of what the classical, old tradition....We must learn to adapt, acquire, use the very best of the modern things offered to us today"
Cuba kita hayati kata-kata Dr. Afifi ini. Mengapa beliau mengatakan ini adalah kerana beliau melihat bagaimana Universiti Oxford mengadaptasi tradisi Islam disamping integrasi teknologi yang ada ke dalam sistem mereka untuk menjadikan universiti mereka antara yang tersohor di dunia.

Mungkin ada yang akan bertanya mengapa kaitkan kata-kata Dr. Afifi dengan mesej di atas. Pendapat saya mudah sahaja, kalau sebelum ini saya pernah menulis bahawa filem 'sampah' ini tidak lebih sebagai satu perangkap. Seterusnya saya tergerak untuk melihat komen-komen mengenai 'share' ini. Berlaku banyak percanggahan dalam post berkaitan mesej ini sehingga emosi mengusai keadaan. Jadi dimana kesepakatannya?

Jika suatu ketika dahulu kita pernah melakukan boikot secara menyeluruh apa-apa yang berkaitan dengan kepentingan Israel. Cuba kita lihat kini bagaimana? Sepi, senyap, muram, lesu. Sebenarnya kita memang mudah lupa. KFC diboikot suatu masa dahulu tetapi kita lihat sekarang, masih meriah bukan. Kita tidak hisap rokok yang berkait dengan syarikat berkepentingan Israel sebab kita hisap rokok buatan negara jiran (rokok seludup). Tetapi kita lupa menghisap rokok bukan perlakuan nabi dan siapa yang mencetuskan idea merokok? Tidak menjatuhkan perokok tetapi anda masih berupaya untuk berubah.

Jikalau kita berkehendak untuk memboikot google ataupun youtube (dalam konteks yang lebih besar ialah internet) kita persoal dalam diri kita, adakah Islam ini agama yang sempit? Jawapannya tidak. Kita yang menyempitkan ia. Cuba kita manipulasi apa yang kita ada ini lebih untuk menyebarkan kefahaman untuk Islam dan bukan memasukkan tangan kedalam poket dan berpeluk tubuh. Itu adalah sebenar-benar perjuangan.

Akhir kata, jadilah Muslim yang kritis dan kreatif dalam setiap perlakuan kita. Jangan kita sempitkan apa yang ada dalam dunia ini. Sebarkan dan sampaikan dalam keadaan yang lebih bermakna dan berkesan. Semoga bila kita ditanya kelak oleh Allah, diharapkan anggota kita dapat menjawabnya. Segala yang baik dari Allah dan yang buruk itu atas kelemahan saya sendiri.

Sudut Pemikiran: Osman.Z


No comments:

Post a Comment