Wednesday 26 September 2012

Pemuda Pemudi Contohilah Mereka

Assalammualaikum w.b.t

Sebelum saya mulakan penulisan pada kali ini. Saya ingin berkongsi satu gambar ini. Cuba kita duduk, renung dan fikirkan apa pendapat kita terhadap gambar ini.


Renung, Hayati, Fahami Dan Cetus Pendapat Anda

Alhamdulillah terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk merenung, menghayati, fahami dan cetus pendapat anda. Negatif atau positif terpulang pada kebijaksanaan anda. Saya cadangkan anda dapat berkongsi pendapat dalam ruang komen dibawah.

Sebenarnya saya tergerak untuk menulis disebabkan gambar ini. Dan ada satu komen terhadap gambar ini oleh pengguna facebook dari Thailand yang mengatakan "I disagreed with the children join in the war".

Pendapat Dari Saya

Saya ingin berkongsi pendapat dan pandangan saya terhadap gambar ini. Saya akan berasa bangga sekiranya anak-anak muda di negara ini mempunyai corak pemikiran, budaya hidup, semangat dan sebagainya seperti anak-anak muda di Palestin ini. 

Pendapat yang lemah saya ini mengatakan bahawa "They didn't just join in the war. They fight for their rights. Look 360 degrees around us. Is there any youth will think and act like them if any unwanted species dominate your own land and rights?".

Bagi saya mereka matang bukan berdasarkan angka usia mereka. Angka hanya angka tetapi kematangan mereka melangkaui usia mereka. Ya mungkin ada diantara mereka berusia seawal lapan tahun atau mungkin lebih muda dari itu. Tetapi corak pemikiran mereka lebih hebat dari saya yang berusia 23 tahun ini.

Mengapa saya katakan demikian,? Ini pengalaman saya, ada anak-anak muda kini lebih mengenali artis-artis berambut perang, bermata bundar, berleher jinjang, suara yang lunak, tarian yang mengasyikkan dan persembahan yang menghiburkan berbanding kisah pejuang-pejuang dan tokoh-tokoh Islam yang merindui syahid dalam diri mereka. Ini permasalahan yang berlaku kini. Saya terdetik dengan perkongsian sahabat facebook saya mengenai anak singa dilatih menjadi kijang yang penakut (lebih kurang begini, saya pun tidak ingat).

Siapa anak-anak singa? Kita sebenarnya. Siapa kijang yang penakut? Kita juga sebenarnya. Secara biologinya kita tetap anak singa tetapi sifat anak singa dihapuskan dan digantikan dengan sifat kijang yang penakut. Sebenarnya Allah sudah cabut rasa gerun musuh Islam dalam diri mereka dan kita dicampakkan rasa cinta kepada dunia. Itulah yang berlaku kini.

Kembalilah menjadi anak singa yang berani !

Hidup kita dimomokkan dengan hiburan semata-mata dan kita hanya melahirkan mereka yang melihat dunia adalah segala-galanya melebihi kehidupan kekal disana. Lihat sahaja di stesen-stesen televisyen. Program realiti berunsurkan hiburan bermaharajalela manakala program bersifat Islamik tempatnya hanya dibulan Ramadhan. Mana silapnya?

Saya berpendapat tindakan anak-anak muda dalam gambar tersebut adalah wajar kerana keadaan semasa mereka. Mereka tidak lahir dalam keadaan negara seperti kita. Mereka sebenarnya sangat beruntung kerana jika Allah tanya diakhirat kelak apa yang mereka lakukan terhadap hak mereka, mereka ada jawapan. Mereka juga ada hak untuk bertanya dimanakah bantuan saudara-saudara mereka saat mereka diserang dari segenap pelusuk. Kelak kita akan ditanya. Bila ditanya mana peranan kita dalam membantu saudara kita dalam kesusahan. Apa jawapan kita? 

Jika kita berada ditempat mereka, adakah kita hanya sibuk dengan permainan dunia ini atau kita akan bangun memperjuangkan dan mendapatkan kembali hak kita? Tepuk dada tanya Iman.

Pemuda Pemudi Ayuh Kita Transformasi Diri

Kita sebenarnya berada dihujung pengakhiran sejarah manusia. Kita hanyalah detik-detik terakhir sebelum hadirnya hari tersebut. Jangan buang masa dengan keduniaan tetapi luangkan masa untuk terus hidup di dunia ini memperjuangkan dan menegakkan kebenaran supaya dalam masa yang sama kita bersedia untuk fasa berikutnya yang kekal selama-lamanya.

Jika kadangkala kita tergelincir, ingatlah kembali kepadaNya. Tiada perantaraan antara kita denganNya. Kita sahaja yang bongkak dan sombong untuk tunduk patuh mengikut suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.

Saya ingin berkongsi satu video oleh Ustaz Nouman Ali Khan yang bertajuk Tips To Improve Your Character. Selamat menonton dan menghayati.


 
Semoga paparan video ini mencetuskan transformasi dalam diri ini. InsyaAllah.

Cetusan Kesedaran

"Saya terharu ketika berjumpa dengan sekumpulan wanita British yang tidak beragama Islam, mengikat serban Palestin di tengkuk mereka. Mereka sanggup mengambil cuti seminggu bagi menyertai bantahan kepada Israel. Mereka mengeluarkan risalah mengenai kekejaman Israel. Malang sekalu golongan yang diberikan amanah menjaga agama tenggelam dalam keempukan takhta dan membisu seribu bahasa...."

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dalam bukunya Travelog Minda Tajdid

Jika yang bukan Islam dapat melihat apa yang berlaku disekeliling mereka. Persoalannya, apakah pemuda pemudi kita buta akan perkara ini atau takut untuk melonjakkan pemikiran dan tindakan?

Jangan hanya memerhati tetapi bangunlah bertindak !

Semoga penulisan yang tidak seberapa ini mencetuskan semangat baru dalam diri kita wahai diri ini dan pemuda pemudi sekalian. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca penulisan ini. JAZAKALLAH

Sudut Pemikiran: Osman.Z



No comments:

Post a Comment