Tuesday 11 September 2012

Kita Akan Hebat Jika ...??? (Budaya Kerja)

Assalammualaikum w.b.t...

Alhamdulillah ini merupakan blog kedua yang saya cuba hasilkan. Jika blog sebelum ini iaitu sukasukikakikayuh.blogspot.com yang banyak santai sahaja. Kali ini saya cuba menghasilkan satu blog yang lebih kepada kematangan penulisan dan pemikiran saya. InsyaAllah. Saya mengharapkan respon dan kritikan oleh pembaca.

Penulisan saya pada kali ini ingin memberikan satu pandangan yang tidak seberapa dari sudut pemikiran saya. Bermula dengan tajuk iaitu Kita Akan Hebat Jika ...???akan saya utarakan pemikiran saya menjurus dalam konteks budaya kerja.

Adakah kita hebat jika kita Melayu di bumi Melayu? (bagi pembaca berbangsa Melayu) Tidak sama sekali. Kerana apa? Kerana kita haprak jika tiada Islam dalam hidup kita. Jika kita lahir dalam keluarga Islam dan dalam surat beranak sudah tertulis Islam seterusnya dalam kad pengenalan tertera Islam namun tiada satu titik pun kita mengekalkan malah menambahbaik kita sebagai seorang yang beragama Islam. Jadinya kita haprak malah lebih teruk berbanding orang bukan Melayu yang baru mengenali, mempelajari dan memeluk Islam. Melayu itu bangsa dan Islam itu pegangan, bimbingan, ikatan dan kebahagiaan yang sebenar.

Saya pernah mendengar satu penceritaan oleh pensyarah saya suatu ketika dahulu. Pensyarah saya mengatakan bahawa terdapat satu kilang yang dimiliki oleh warga Jepun dan didirikan di Malaysia. Secara majoritinya, pekerja berbangsa Melayu merupakan tenaga kerja paling ramai di kilang tersebut. Suatu hari pemilik kilang (warga Jepun) ini melihat bahawa pekerjanya sambil lewa terhadap masa dan waktu rehat untuk solat tidak digunakan untuk solat tetapi sebaliknya, masuk kerja lewat dan sebagainya (masalah sebenar bangsa kita). Jadi apa yang dilakukan oleh pemilik tersebut? Pertama keluar ayat dari mulut beliau iaitu "jika masa dengan Tuhan pun mereka tak jaga, bagaimana masa dengan manusia mereka akan jaga?". Oleh yang demikian pemilik tersebut melakukan satu transformasi drastik supaya dijalankan program kerohanian untuk mengubah sikap pekerjanya. Lihat individu bukan Islam melihat Islam sebagai panduan hidup tapi kita sekadar nama menitip dibibir. Semoga kita diberikan kesedaran untuk berubah.

Dimana silapnya budaya kerja kita. Realiti atau Retorik? Saya ingin berkongsi mengenai satu buku yang saya gemari dan amat tertarik iaitu Biografi Muhamad S.A.W menyatakan salah satu ciri-ciri nabi junjungan kita Muhamad S.A.W ialah berjalan pantas. Walaupun penulis tersebut menyatakan ciri-ciri berjalan pantas namun cuba kita intepretasi ke sudut pemikiran dan perspektif yang berbeza. Apa makna berjalan pantas dalm konteks pemikiran saya? 

Pertama saya merasakan dalam setiap perkara dan tindak tanduk kita perlu progresif dan proaktif. Maksudnya disini kita perlu memiliki perancangan berkesan, jangkaan kesan atau masalah yang timbul dan bagaimana mengatasi permasalahan tersebut.   Tanam dalam hati kita, perkara yang baik insyaAllah Dia akan kabulkan dan sebaik-baik perancang adalah Dia. Biar kita memikirkan 5 tahun dari sekarang atau lebih kerana itu lebih baik berbanding tiada perancangan langsung.


Kedua elakkan bertangguh. Bertangguh merupakan suatu sikap yang menyebabkan kita semakin ketinggalan sedangkan dalam Azan sendiri menyatakan marilah menuju kejayaan tetapi kita bertangguh menuju kejayaan. Trivia: Siapakah yang antara dalam golongan yang diberikan penangguhan oleh Allah? Jawapan ada dalam Surah Al-A'raaf ayat 14 -17.

 

Ketiga ialah dalam patuhi keperluan tugasan. Saya pernah dikritik kerana saya cuba push seseorang untuk siapkan kerja dalam masa yang dikehendaki. Kerana bagi saya siap awal maknanya kita cukup masa untuk menambahbaik sedikit sebanyak. Saya faham kalau ada diantara kita mengatakan bahawa belajar IPG keluar pun akan jadi cikgu. Saya setuju namun ia menunjukkan tahap pemikiran kita sebenar. Tapi dimana kepuasan kerja kita?


Sekiranya ini berlaku kepada anda diluar sana, apa yang akan anda lakukan? Satu nasihat dari saya ialah kita bergerak dengan mereka yang seiring dengan kita, jika mereka tertinggal kita sokong dan bantu namun sekiranya mereka menolak dan mengkritik kita terima dengan hati yang terbuka.

Oleh yang demikian, saya mengutarakan bahawa kita akan hebat jika Islam yang sebenar merupakan pegangan hidup kita. InsyaAllah. Semoga apa yang saya tulis ini menjadi suatu titik tolak perubahan kita.

Sudut Pemikiran: Osman.Z


1 comment:

  1. Alangkah baik jika kita islam ini dapt hidup dengan kehidupan islam yang sebenar. Tapi telah menjadi ujian bagi kita kerana kita dihidupkan pada zaman selepas anbia dan wafatnya Rasul kita. Maka menjadi cabaran bagi kita untuk mencontohi dan mengenal baginda, apatah lagi mencintainya. Namun benar berharap agar cabaran itu dapat kita atasi.

    Kita mengaku islam, tapi kita jauh dari islam. Kita akui tiada tuhan selain Allah, tapi tidak mengenal Allah, kita akui kononnya cintakan Allah, tapi lalai cintakan duniawi.

    ReplyDelete