Monday 17 September 2012

Tunjuk dan sebarkan dengan berkesan

Assalammualaikum w.b.t

Sebelum saya mulakan dengan perkongsian pendapat saya kali ini. Saya ingin bertanya pembaca mengenai sebuah filem (filem ke?) yang bagi saya 'sampah' iaitu "innocence of muslims". 

Apa pendapat anda berkenaan filem berkenaan? Adakah marah? Tidak puas hati? Atau berlepas tangan?

Bagi saya kalau kita cintakan agama Allah ini iaitu Islam dan Nabi Muhammad S.A.W junjungan mulia kita. Kita wajar menyatakan ketidakpuashatian kita. Kalau kita tiada perasaan tersebut mungkin ada sesuatu yang tidak kena dalam diri kita ini. Tetapi dalam konteks bagaimana kita menunjukkan protes kita?

Jadinya adakah kita bertindak sehingga menimbulkan keganasan itu menunjukkan kita membawa mesej Islam adalah agama yang paling relevan di muka bumi Allah ini? Pendapat saya yang biasa ini, api bukan lawan dengan api..Tetapi api lawannya air. Bagi saya filem 'sampah' ini ibarat satu perangkap. Setuju atau tidak?

Mulai saat ini. Buka semula, kaji lebih mendalam, pelajari, sampaikan, sebarkan dengan berkesan mesej-mesej Islam yang sebenar. Cuba bayangkan sekiranya Nabi Muhammad S.A.W masih lagi hidup bersama dengan kita, adakah baginda menyokong keganasan kita?

Pernah ada satu kisah dimana seorang wanita Yahudi memberikan kepada baginda buah (buah apa saya terlupa). Baginda memakan buah tersebut dahulu, kebiasaan baginda akan memberikan kepada para sahabat disekelilingnya. Namun kali ini agak pelik apabila baginda terus memakan sehingga habis kesemua buah tersebut. Riak wajah baginda hanya senyum dan menikmati buah tersebut. Seusai habis memakan buah tersebut, wanita tersebut pun berlalu pergi dengan keadaan yang sedih. Para sahabat pelik dengan tindak tanduk baginda ketika itu. Kemudian baginda menceritakan bahawa buah yang diberikan adalah tersangat masam, baginda takut para sahabat akan membalas kepada wanita tersebut. Cuba lihat bagaimana baginda mengawal keadaan supaya tidak menjadi lebih teruk sedangkan wanita tersebut ingin menghina dan membuatkan baginda marah. Itu yang menyebabkan wanita tersebut sedih kerana niat jahatnya gagal.

Malahan ada perkara yang lebih hebat dialami baginda. Baginda dibaling batu, baginda dibaling najis, baginda diugut bunuh. Namun bagaimana respon baginda?

Jadinya disini saya ingin berkongsi bahawa bagaimana perlu bertindak balas dengan filem 'sampah' tersebut.

Kita kembali kepada jalan Islam yang sebenar. Cuba lihat bagaimana kita sepakat protes, bantah, berkumpul dan pegang sepanduk terhadap apa yang ditayangkan dalam filem tersebut tetapi yakinkah kita akan istiqamah terus menerus protes dengan cara tersebut? Saya percaya tidak sebab kebanyakan kita akan senyap, sepi dan lupa termasuk diri saya sendiri. Jadinya disini cuba hasilkan sesuatu yang beterusan dan dapat dikongsi secara global supaya setidak-tidaknya kita mencetuskan semangat insan lain untuk kita bersama menyebarkan mesej yang sebenar.

Kita boleh buat filem pendek menunjukkan keindahan Islam sebenar.

Kita boleh share di facebook apa-apa yang berkaitan dengan keindahan Islam sebenar.

Kita boleh buat lagu yang bersifat Islamik.

Kita boleh hasilkan gambar atau poster yang menunjukkan keindahan Islam sebenar.
Kita boleh hasilkan blog penulisan terutamanya bahasa Inggeris supaya ramai dapat membaca walau dari pelbagai pelusuk bangsa dan agama.
Kemudian kita sebarkan secara global. Zaman sudah berubah, internet juga medium dakwah kita. Teringat semasa saya buka simen kaki di HUSM, seorang doktor pelatih bertanya soalan yang agak sukar kepada doktor pakar di situ. Jawapan doktor tersebut " Do you know the word internet? Utilize it. How can I focus on my patient and at the same time you always asking me?" Adakah kita semua nampak bahawa internet merupakan nadi penyampaian ilmu pengetahuan secara global.

Banyak lagi yang mungkin pembaca lebih arif bagaimana kita boleh respon kepada filem 'sampah' tersebut. Seperti yang saya kongsikan di atas tadi, banyak jalan dan ruang yang lebih indah menunjukkan keindahan, kebenaran Islam yang sebenar. Ingat api tidak boleh lawan dengan api kerana ia akan lebih marak lagi. Tetapi api lawannya air.

Ampun dan maaf dipinta sekiranya penulisan saya ini tersasar. Saya mohon pandangan dan kritikan dari anda semua. 

Sudut Pemikiran: Osman. Z

No comments:

Post a Comment